tisdag 21 juli 2009

Två dramer och en dramakomedi

I sanningens spår
Det här är ett familjedrama som utspelar sig i Nya Zeeland och det som jag tycker om med filmen är att den bygger upp en spänning genom sina olika tidsepoker. Tillbakablickarna som man får göra är dock inte helt tydliga så det gäller att hänga med. Filmen handlar om fotografen Paul som återvänder hem för att delta vid sin pappas begravning. Hemma i sitt barndomshem finner han 16-åriga Cecilia som gjort en del av hemmet till sitt tillhåll. När Cecilia plötsligt försvinner blir Paul genast misstänkt.

Changeling
Clint Eastwoods sannbaserade film Changeling är ett stycke som gör tittaren mycket upprörd. Jag märkte flera gånger hur jag hasat fram i framkanten på soffan och spände hela kroppen av ilska. Christines son försvinner spårlöst en dag och när den desperata mamman vänder sig till polisen möter hon inget annat än ett överlägset och otrevligt bemötande. Efter fem månader lämnar polisen över en pojke till Christine med påståendet att de hittat hennes son. Det som höjer pulsen är den kamp som Christine får bedriva för att försöka bevisa att hennes son fortfarande är försvunnen och att pojken som polisen lämnat i hennes vård är en främling.


Vicky Cristina Barcelona
Jag tänker inte skriva så mycket om den här filmen eftersom jag tror att många skulle tycka mindre om mig om jag skriver vad jag verkligen tycker. =) Men jag anser att den här filmen driver med rätt saker och samtidigt öppnar upp sinnet för andra saker. Och dessutom gillar jag både staden Barcelona och Penelope Cruz.



/Sara Mauritzon

1 kommentar:

  1. Tog dessa rekommendationer på allvar och såg dom allihop. Verkligen att rekommendera som ett film marathon. Kom gärna med fler filmtips...

    SvaraRadera