onsdag 22 juli 2009

Ställ gärna fler frågor!

Igår chattade Karin Sandberg, bibliotekschef i Lund, på Sydsvenskans hemsidan. Chatten går att läsa via länken nedan.

http://sydsvenskan.se/obs/article511073/Chatta-om-biblioteken.html

Vi vill fortsätta debatten här på bloggen så ställ gärna fler frågor angående det meröppna biblioteket! Det går också bra att maila till biblioteket.veberod@lund.se

Det är tydligt att det finns tankar och funderingar kring vad det här ska leda till. Vi som jobbar här är optimistiska, men självklart funderar vi också kring om våra jobb på något sätt kan vara hotade på längre sikt. Jag blev livrädd när jag först hörde talas om det eftersom jag är den som jobbat här kortast tid.

Hur vi ska kunna frigöra personaltimmar under våra öppettider är inget som vi hittills diskuterat och som jag ser det kan det vara svårt. Vi är ju som bekant ett integrerat folk- och skolbibliotek och stora delar av dagarna så är det mycket elever i biblioteket som behöver hjälp med en massa olika saker. Och på kvällar när skolan är stängd så är det ofta barn och unga här som tillsammans med sina föräldrar vill ha hjälp med att hitta det som väcker läslusten eller det som behövs till skolarbeten.

Tyvärr så håller jag med skolbibliotekarien i chatten om att det är allt för många som tror att vi bara vaktar böcker. Oftas möter jag dock dessa fördommar bland folk som inte använder biblioteket. Vi får därför hoppas att politikerna inte tillhör denna skara.

Jag vill också passa på att förtydliga att kostnaden för att chippa böcker är något som kommer att drabba alla bibliotek i kommunen så småningom. Att vi är först och har börjat med det nu i samband med det meröppna biblioteket är för att RFID-tekniken ska underlätta mediahanteringen för låntagarna när de är ensamma på biblioteket.
/Sara Mauritzon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar