tisdag 2 november 2010

Reflektion

Igår var vi ett litet gäng i Danmark i Gladsaxe på ett studiebesök. Tänk vad ett ”litet” studiebesök kan få igång ens inspiration och tänk. I Danmark har de kommit längre känns det som. De tänker ”nyare” kanske beror det på att de har betydligt mer pengar till bibliotek eller så är de helt enkelt mer vidsynta än oss svenskar :)

Vi pratade mycket om relationer och då tänkte jag på min fantastiska arbetsplats här i Veberöd och på alla relationer till människor man har här. Jag måste få uttrycka min tacksamhet över att få jobba på ett ”litet” stadsdelsbibliotek där jag får de här härliga mötena med människor varje dag. Visst får du möten med människor överallt men många av de jag har varje dag är med människor jag lärt känna.

Jag ska ge några exempel, idag kom det in en dam som ofta är här och lånar böcker när hon får syn på mig så skiner hon upp och säger, så skönt att du är här du vet precis vad jag vill läsa och det vet jag ju.
Häromdagen kom en man in som varit lite krasslig och jag blev glad att se honom på benen, och vi pratade lite och jag hjälpte honom med de tunga böckerna. Innan han gick fick jag en stor kram och orden, tänk om det fanns fler som du. Man blir så glad och det värmer ens hjärta.
Sen har vi alla fantastiska barn på skolan som får en att skratta varje dag och som kommer med härliga kommentarer och små förtroenden. Sen har vi alla tandlösa leenden man får som gör en glad. Om man tänker efter så har man många givande, glada och uppmuntrande samtal varje dag med människor i alla åldrar, det är få förunnat.
Jag är också privilegierad som får ha sagostunder och spela teater för barnen det är oerhört kul och gör en varm och glad länge.

Sen får jag inte glömma mina fantastiska arbetskamrater som också gör så jag skrattar mest varje dag och ser till att man trivs och längtar till jobbet. Det är tur att man har det så här för då tror jag att man också gör ett bra jobb :)/ Katarina Skoog

1 kommentar: