torsdag 1 juli 2010

Kom till jobbet i morse och möttes av en massa små lappar med meddelanden som våra besökare hade lämnat till oss. Tyckte först att det kändes väldigt trevligt att de som kommer hit känner sig som hemma och lämnar lappar till oss precis som man ibland gör till sin nära och kära. Någon tackade för att vi hade hittat hennes dotters solhatt. Någon ville att vi skulle lämna ett par kuvert till Medborgarkontoret och någon hade haft svårt att låna en skiva i utlåningsapparaten. Det var ju mindre trevlig så klart.


Under somrarna drar vi alltid ned på öppningstiderna. Från att ha haft öppet sex dagar i veckan har vi bara öppet tre dagar. Anledning är så klart att personalen ska ha möjlighet att ta semester. Sommarens öppettider är något som många låntagare brukar vara missnöjda med och i år har vi därför kunnat komplettera våra öppettider med Meröppet med självbetjäning vilket innebär att låntagarna kommer in 7 dagar i veckan på biblioteket men bara kan förvänta sig hjälp tre av dagarna. Situationen blir, minst sagt, märklig. Både för låntagarna och oss som ju ändå är här men som försöker hinna med vårt inre arbete de tider vi har stängt. Att komplettera med Meröppet en stund på kvällen efter våra vanliga öppettider tycker jag är bra service. Såsom vi har det normalt. Att ha mer öppet med självbetjäning än med bemanning - då börjar det blir lite mer tveksamt. Bevisligen vill folk ha hjälp när de kommer hit. Det märker vi eftersom vi hela tiden blir stoppade om vi befinner oss ute i biblioteket under Meröppet. Därför återkommer jag ständigt till frågan, Vad är ett bibliotek? och framförallt, Vad är personalens roll i biblioteket? Är det klokt att ha så pass mycket öppet utan personal eller struntar folk i det så länge de kan komma in och lämna igen sina böcker? Jag vet själv inte svaret på dessa frågor?

I går gick förresten ett falsklarm på kvällen då våra låntagare var ensamma här. Flera av dessa personer har idag kontaktat mig och berättat att det kändes obehagligt. Larmet är väldigt öronbedövande och de som var här visste inte riktigt hur de skulle agera. Till dessa låntagare kan jag säga - lugn bara lugn. Var kvar om ni har öronproppar annars kan ni bara gå därifrån. Vaktbolaget ringer hem till mig dygnets alla timmar och så får jag avgöra om det är ett falsklarm eller inte - hur jag nu ska veta det :) Sedan skickar de en vakt som får ta hand om larmet. Ha en riktigt skön sommar! /Kristina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar