fredag 23 april 2010

På med pilotbrillorna så flyger vi!

Denna termin har vi skolbibliotekarier testat något som var nytt för oss. Idén kom till delvis av att Svaleboskolan skulle jobba bättre och mer med elevinflytande. Vi bestämde oss för att utbilda frivilliga elever i att boktipsa och att vi sedan skulle gå ut med dessa elever i klasserna och bokprata.

Igår var jag ute med mina elever i årskurs 4-6 för första gången och det var en av mina höjdpunkter denna termin. Vi fnissade, var lite nervösa, kramades för att lugna ner oss och mer eller mindre snubblade in ett klassrum efter att vi redan i korridoren började stampa med fötterna och sa "här kommer bokpiloterna!!!" För det är så vi kallar oss.

Uppdraget är solklart. Vi ska få alla barn på skolan att tycka om böcker. Och bokpiloterna tar det här på största allvar. De har egna boksnurror på biblioteket där de ställer upp boktips. Dessa böcker försvinner snabbt. Och efter våra bokprat som vi haft igår och idag, trillar den ena efter den andra eleven ner och frågar efter böckerna som vi var ute och pratade om.

Jag älskar själv att bokprata och kommer inte sluta med det nu när jag egentligen skulle kunna eftersom eleverna sköter det alldeles utmärkt. Men det är så härligt att kunna kombinera oss. Det är också kul att kunna ge de här bokslukarna ett uppdrag som gör att de får frossa i sitt intresse. Och en sak som jag tänkte på idag - vilken grymt bra träning det är för dessa elever! Att få träna på att stå och prata inför de olika klasserna i olika åldrar. Så kanske innebär detta att dessa bokpiloter inte kommer att tillhöra den stora skaran människor som är mer rädda för att prata inför folk än att hamna på självaste dödsbädden. Snacka om att slå många flugor i en smäll.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar