torsdag 11 juni 2009

Sommarboken. Kanske inte hur många man vill, men i alla fall vad man vill!

Med lite kluvna känslor har jag tillsammans med min kollega Elin nu varit ute i klasser och informerat alla lärare om sommarboken. (För er som inte vet så innebär det att man läser åtta böcker under sommarlovet och får en bok som pris då man på ett eller annat sätt redovisat vad man läst.)

Jag har inte jobbat så länge och är hundraprocentigt ödmjuk inför de som har lång erfarenhet av arbetet med barn och deras läslust. Men jag har lite svårt att tycka det känns helt rätt att belöna barnen då de läst 8 böcker. Det är fantastiskt bra för bokslukarna och vi ska ju inte glömma bort dom! De ska också uppmuntras för att de läser. Annars finns det risk för obalans när allt fokus och beröm riktas mot de som normalt inte läser men då och då kämpar sig igenom en bok. Men jag vet att många lärare har förhoppningar till sommarboken och hoppas att de elever som inte gärna läser av sig själva nu ska komma igång under sommaren. Men helt ärligt, om man har svårt att läsa och kanske lyckas kämpa sig igenom två- tre böcker på en hel termin, så måste det ju kännas som att bestiga ett berg i kraftig motvind om man får reda på att man ska läsa åtta böcker under en sommar för att få ut sitt pris.

Jag funderar och funderar på hur man på ett annat sätt kan locka dom. Idéer välkomnas!

Men fram till att en god idé dyker upp, så gör vi så gott vi kan för att locka alla att läsa sommarboken. Vi understryker dock att man får läsa (eller lyssna på) vad man vill. Faktaböcker, manga eller berättelseböcker. Och även bland priserna finns det böcker från de olika genrerna att välja på. För vår stora övertygelse är att om man bara får tag i en bok som handlar om något som man är intresserad av så känns det hela mer som ett nöje än ett tvång.
/Sara Mauritzon

2 kommentarer:

  1. Lise-Lott Nilsson15 juni 2009 kl. 15:14

    Så kul och kaxigt med blogg! Vi andra följer er med intresse! Lycka till!
    MVH Lise-Lott

    SvaraRadera
  2. Här på Sjöbo bibl. är det 5 böcker man ska läsa för att få sommarbok men jag minns att det var 10 stycken där jag bodde som liten.

    SvaraRadera