onsdag 17 februari 2010

Vad är det för fel på bibliotek?

I senaste numret av Veberöds nya tidning funderar Anders Holst, som är ansvarig utgivare och tillika ordförande i byarådet, på vad man bör kalla huset som Veberöds bibliotek huserar i. Han föreslår bland annat medborgarhus, aktivitetshus eller kulturhus. Holst har goda intentioner och vill gärna att huset ska utnyttjas mer av medborgarna och så långt är allt gott och väl. Det vill vi också. Däremot kan jag fundera på varför man så ofta vill döpa om våra bibliotek. Vad det är för fel på ordet bibliotek? På flera platser i landet väljer man att hitta på modernare ord såsom mediatek eller infotek istället för att ta tillvara det faktum att ordet bibliotek är ett välbekant begrepp. Föredrag, filmvisning, utställningar och konserter i alla ära men man ska inte underskatta bibliotekens grundverksamhet. Vi har mellan 6000-7000 besökare varje månad och det tycker jag talar sitt tydliga språk. Dessutom blev jag väldigt glad när jag idag läste i Sydsvenskan om en ung turkisk kille som flyttat till Sverige. Han tycker att Sverige får pluspoäng för att svenska folket gillar bibliotek./Kristina

1 kommentar:

  1. Hej personal.
    Vem säger att det är fel på Bibliotek?

    Et bibliotek är ett bibliotek är ett bibliotek -
    är en lokal för boksamlingar enligt Svenska Akademins ordlista.
    Som Ni om någon vet händer det dock idag förtjänstfullt mycket annat mellan bokhyllorna.
    Dessutom ingår numera Medborgarkontoret i bibliotekets verksamhet.
    Därmed har bibliotekets kulturförmedlande aktiviteter blivit andra och mera än vad de traditionellt har varit. Detta bör, enligt min mening, få blomma ut i ett namn på husets samlade verksamheter, som bättre än begreppet Bibliotek är synonymt med "HUSETS" funktion
    Det var ungefär vad jag skrev i VNT.

    SvaraRadera